Egy utalást lehetne még itt
tenni: – az intuíció mindig a csoport tevékenységgel kapcsolatos, nem pedig a kicsinyes
személyes ügyekkel. Ha még mindig olyan ember vagy, aki a személyre összpontosít,
tudatosítsd ezt és a hozzáférhető eszközökkel légy úrrá cselekedeteiden. Ha
úgy ismered magad, mint működő lélek, és elvesztél a mások ügyeiben és nem gátolnak
önző vágyak, akkor igaz elkötelezettségeddel találkoztál, felvállaltad felelősségedet,
csoportmunkád előrehaladt és az út feltárolt előtted, miközben te már a
következő dolgot teszed és a következő feladatot teljesíted. A tökéletesen végrehajtott
feladatok közül fognak kiemelkedni azok a nagyobb feladatok, amiket világműveknek
hívunk; családi kötelezettségeinket hordozva erősödnek meg a vállaink,
amelyeken elhordozhatjuk majd a nagyobb csoportok gondjait. Mi hát a kritérium?
A magas szintű jelölt számára – hadd ismételjem – a cselekvés megválasztása az
alsóbb rendű ész egészséges használatától, a józan, természetes érzékek alkalmazásától,
valamint az önző kényelem és személyes ambíciók elfelejtésétől függ. Ez vezet
a feladat teljesítéséhez.
A tanítvány automatikus és szükségszerű előrehaladása következik be a fentiekben
mind, és még az intuíció alkalmazására is sor kerül, amely megmutatja azt a pillanatot,
amikor a tágabb csoportfelelősséget is jogosan elvállalhatja és egyidőben hordozhatja
a kisebb csoport-problémákkal. Tűnődjünk ezen. Az intuíció nem mutatja az
utat, hogy miként tápláljuk az ambíciónkat, sem annak a módját, hogyan elégítsük ki
az önző kiemelkedés vágyát.
MÁSODIK SZABÁLY
Amikor az árnyék válaszolt, a munka mély meditációban folytatódik.
Az alsó fény felvetül, a nagyobb fény megvilágítja a hármat,
és a négy munkája következik.
Az okkult tanulmányok akadályai
Az akadályok leküzdése
AZ OKKULT TANULMÁNYOK AKADÁLYAI
Ez a szabály az egyik legnehezebb ebben a könyvben és mégis a legátfogóbbak
egyike. Egy kis időt igénybe fog venni, hogy megfelelően kezeljük. A
mikrokozmikus és makrokozmikus megfelelésének érdekes illusztrációját találjuk
meg benne. Az említett fényt kétféleképpen is lehet magyarázni.
Hivatkozás történik a „nagyobb fény”-re, amely megvilágítja a hármat, másodszor
pedig az „alsó fény”-re, ami felvetül.
A „nagyobb fény” a léleké, amely maga fény és a három rétegű személyiség megnyilvánulását
világítja meg. Ebben áll a megfelelés a makrokozmosszal, amint az
számunkra Istenben, a naprendszer megnyilvánult fényében van szimbolizálva. A
naprendszer három az egyben, vagy egy a háromban, és a Logosz fénye világítja meg
az egészet. Az „alsó fény” az, ami a fizikai síkon az emberi lényben van elrejtve. Ez a
fény az emberi megismerés bizonyos szintjén az egész fizikai testben felébred és idővel
egyesül a „nagyobb fény”-nyel. Istennek magának a fénye és élete sugározhat ki a
központi Szellemi Napból, de csak amikor a naprendszeren belüli fény is felébredt és
feltört, akkor következik be, hogy végre előragyog, és ez fogja jellemezni a maga
erejében fénylő Nap dicsőségét. A lélek fénye hasonlóképpen sugározhat ki a
monádból, de csak amikor a kis rendszeren belüli fény (amit a lélek vezérel) felébred
és kiárad, akkor következik be végre az Isten Fiának felfénylése.
Ezekben a magyarázatokban azonban elsősorban a mikrokozmosszal foglalkozunk
és azon belül a fénnyel. Nem fogjuk a magyarázatokat kiterjeszteni makrokozmikus
analógiákra.
A II. Szabályt átgondolva észrevesszük, hogy a lélek és árnyéka, a fizikai síkon lévő
ember között tudatos viszony kialakítására került sor. Mindkettő meditál. Jól teszik
a tanulók, ha megjegyzik ezt és nem felejtik el, hogy a napi meditáció egyik célja
képessé tenni az agyat és elmét, hogy összhangban rezegjen a lélekkel, amint „mély
meditációban” igyekszik kommunikálni a maga tükörképével.
Ennek a viszonylatnak vagy szinkronizáló rezgésnek az összefüggése érdekes:
Lélek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . az ember a fizikai síkon
Elme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . agy
Tobozmirigy . . . . . . . . . . . . . . . . . . agyalapi mirigy
A központok közötti összefüggés és szinkronizálásuk is érdekes, ebben sűrítve
látjuk éppúgy a faj, mint a faj egyede, az ember fejlődését.
Fej központ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . a gerinc bázisa
Szív központ . . . . . . . . . . . . . . . . . . Plexus Solaris / napfonat
Torok központ. . . . . . . . . . . . . . . . . szakrális központ
A fentiekben utalás van a fejlettebb tanuló számára (ugyanakkor ő az, aki önmagával
kapcsolatban habozik). Ugyancsak ezt szimbolizálja számunkra a viszony a
keleti és nyugati félteke között, és azok között a nagy igazságok között, amiket Vallásnak
és Tudománynak nevezünk.