Ebben a képszerű leírásban, amit megpróbáltam modern nyelvezetbe áttenni, a régi
bölcsek egy ideát testesítettek meg. Az Ősi Kommentár-nak, amiből a szavak
származnak, nincs meghatározott kora. Ha megkísérelném megmondani a korát,
semmi sem bizonyítaná szavaim igazát, így szembe kerülnék a hiszékenységgel, amit
pedig minden jelöltnek el kell kerülni a lényeges és a Való kutatása során. A fenti
néhány mondatban a lényegét igyekeztem adni annak, amit a Kommentár kifejez egy
néhány szimbólum és a rejtett szöveg segítségével. Ezeket a régi írásokat nem úgy
kell olvasni, mint ahogyan a modern diák olvassa a könyveket. Látni kell, megérinteni
és feltárni. Az értelme egy villanás alatt világosodik meg. Hadd adjak egy példát: –
ezeket a szavakat „Az Egy kijelent egy szót, amely elnémítja a hármas hangot” a következő
módon mutatja: három – fekete, rózsaszínű és zöld – szimbólumot eltakar
egy fénysugárból eredő arany-színű szimbolikus szó. Így a titkok gondosan rejtve
maradnak.
Úgy éreztem, hogy hasznos lenne a tanulóknak, ha ennyit megismernek az
Adeptusok ősi szövegkönyvéről.
Ennek a szabálynak a végiggondolása két részre tagozódik:
A lélek és a személyiség közötti viszonyra. Ezzel különösen a napi élet során
folytatott meditációra vonatkozóan fogunk foglalkozni, sokkal inkább, mint elméleti,
akadémikus szempontból.
E szavak jelentőségére: „az alsó fény felvetül”. Ez utóbbi a központokkal és a
Kundalini Tűzzel foglalkozik.
Itt szeretném hangsúlyozni, hogy tanácsos lenne minden tanulónak megismerni a
maga étertestét – és ennek megvan az oka.
Először is, az étertest a világ-anyag következő aspektusa, amelyet a tudósok és
kutatók tanulmányozni fognak. Ez az idő hamarabb is bekövetkezhet, ha gondolkodó
férfiak és nők intelligens elgondolásokat tudnak megfogalmazni erre az érdekes
tárgyra vonatkozóan. Segíthetünk az igazság feltárásában a magunk tiszta gondolkodásával,
és az éterre vonatkozó jelenlegi megállapításokból a tudósok végül is elérik
majd az éteri formák és testek megértését.
Másodszor, az étertest erőáramokból áll és benne az éltető központokat erővonalak
kötik össze egymással, amint a fizikai ember idegrendszerével. Ezeknek az erővonalaknak
a segítségével össze van kötve a környezet étertestével is. Érdemes
megjegyezni, hogy ezen áll a halhatatlanságba vetett hit, a testvériség vagy egység
törvénye és az asztrológiai igazság.
Harmadszor, fel kell ismerni, hogy az étertestet a gondolat élteti és irányítja és (a
gondolat segítségével) teljes tevékenységre serkenthető. Ezt helyes gondolkodással
lehet elérni, nem pedig légzésgyakorlatokkal vagy az orr befogásával. Ha a lényegét
sikerül megragadnunk, sok veszélyes gyakorlatot mellőzhetünk, és az ember normális
és biztonságos ellenőrzése alá vonhatja a leghatalmasabb eszközt, az éltető testet.
Hogy ezt minél hamarabb végre lehessen hajtani, ez az én legőszintébb kívánságom.
Az okkult tanulmányoknak alapvető fontossága van, és e tudományok tanulóinak
erre kell összpontosítaniok energiáikat, mindazt, amit az értelem alkalmazásával és
összpontosított figyelemmel el lehet érni. Ez magában foglalja a tanult igazságok
következetes kiművelését is.
Az okkult tudományt, ahogyan azt nyugaton értelmezik, elméletileg kutatják, de
gyakorlatilag nem követik. Elmélet révén némi fény felvillanását elérheti az ember,
aki az okkult ösvényre pályázik, de a vele kapcsolatos törvények rendszeres kidolgozásában
kevés haladást mutat.
Miben állnak az akadályok? Bizonyára ér valamit, ha három dolgot megvizsgálunk:
1. A nyugati akadályok a helyes okkult tudomány előtt
2. Hogyan lehet ezeken az akadályokon felülemelkedni
3. Bizonyos dolgokra a jelölt bátran vállalkozhat, hogy felszerelje magát az
okkult ösvény követéséhez szükségesekkel, mert csupán ez a terep, mégpedig
a többség számára ez az egyetlen terep áll rendelkezésre jelenleg.
Az okkultizmus törvényeinek helyes értelmezése és azok gyakorlati alkalmazása
előtt az egyik fő akadály a Nyugat viszonylagos fiatalsága, valamint a gyors változások,
amelyek az európai és amerikai civilizáció legfőbb jellemzői. Az európai történelem
alig három évezredre tekinthet vissza, és Amerikáé, mint tudjuk, alig
ugyanennyi évszázadra. Az okkultizmus előkészített légkörben, erősen magnetizált
környezetben, megállapodott körülmények között virágzik, s ezt hosszú korok művelték
ki értelmi szinten.
Ez az egyik oka, hogy India e munka számára annyira megfelelő iskolát tudott
biztosítani. Ott az okkultizmus ismerete tízezer évre nyúlik vissza, és az idő még az
emberek fizikumán is otthagyta a jegyét, olyan testet nyújtva nekik, amelyik nem
biztosítja az ellenállást, amit a nyugati testek igen. A környezet hosszú időn keresztül
át lett itatva a Nagyok erőteljes rezgéseivel, akik határaik közt élnek és akik föl-alá
jártukban, valamint közelségük révén folyamatosan magnetizálták a környező étert.
Ez önmagában is kisebb ellenállást tett lehetővé, mert az éterikus delej a vele kapcsolatba
kerülők étertestére hat. Ez a két tényező: az idő és az erőteljes rezgések a ritmusnak olyan stabilitást biztosítanak, ami megkönnyíti az okkult tevékenységet és
nyugodt teret nyújt a mantrikus és ceremoniális gyakorlatok számára.
Ezek a körülmények nem találhatók meg Nyugaton, ahol az élet minden területén
állandó változás van, ahol a tevékenység körülményeinek gyakori gyors változása
széles területeken okoz felfordulást, ami pedig ellensége minden mágikus természetű
munkának. Bizonyos eredmények eléréséhez szükséges erő mennyisége nem igazolja
használatát és hosszú idő lett megengedve az egyensúly visszaállítására.
A zavaró körülmények csúcspontján már túl vagyunk és fokozatosan egy stabilabb
állapot kezd létrejönni, s ez megengedi, hogy határozottan okkult munkával sikeresen
lehet próbálkozni. R. Mester ezen a problémán munkálkodik, és hozzá hasonlóan az
angol Mester is – nem az a Mester, aki a munkásmozgalommal és a szociális körülmények
megjavításával van elfoglalva. Az előbbieket egy ritka képességű tanítvány
segíti Svédországban, valamint egy beavatott Oroszország déli részén, aki leginkább
az értelmi szinten tevékenykedik. Az ő céljuk az, hogy a Nirmanakáyák által felraktározott
erőforrásokat megcsapolják, hogy annak aláömlése elsöpörje az alsóbbrendű
anyagot, ezzel lehetővé téve magasabbrendű vibráció szabadabb játékát.
Egy másik akadály a konkrét ész erőteljes fejlődése. Nyomatékkal hangsúlyozom,
hogy ezt a fejlődést semmiképpen sem szabad hátránynak tekinteni. A fejlődésben
minden a megfelelő nyomon halad és később, amikor majd Kelet és Nyugat jobb
megértésre és együttműködésre jut, közös munkájuk kölcsönös előnyökkel fog járni.
A Kelet nyerni fog a nyugati testvér erőteljes értelmi rezgései által létrehozott mentális
ösztönzés révén, míg a nyugati sokat fog nyerni a keletiek absztrakt érveléseiből
és annak az erőfeszítésnek a nyomán, hogy megragadja, amit az árya* (*Az „árya”
kifejezés nem egy fizikai típusra, hanem egy tudatállapotra, vagyis okkult értelemben
az ötödik gyökérfajra vonatkozik.) gyökérfaj első alfaja olyan könnyen magáévá tett;
kapcsolatba fog kerülni magasabbrendű gondolkodásával, és így sokkal könnyebben
építi ki a hidat a magasabbrendű és az alacsonyabbrendű elme között. A két típusnak
szüksége van egymásra, és egymásra gyakorolt hatásuk szintézis létrehozását segíti
elő.
A konkrét ész önmagában alkalmat kínálna egy terjedelmes értekezésre, de itt elegendő
rámutatni csupán egynéhány útra-módra, amelyek révén hátráltatja éppen az
észt kiemelkedően képviselő népek fejlődését.
a) Erőteljes tevékenysége és felfokozott működése gátolja az inspiráció alááramlását
a magasból. Úgy működik, mint egy sötét függöny, amely eltakarja a magasabb
megvilágítást. Csak állhatatosság és biztos nyugalom segítségével
szűrődhet be a világosság a magasabbrendű testeken át a fizikai agyba, amely
így válik alkalmassá a gyakorlati szolgálatra.
b) A Triád bölcsessége a személyiség használatára szolgál, de az alsóbbrendű elme
kutakodása korlátozza. Ha az elme tüze túlságosan hevesen ég, áramlást hoz létre,
amely a magasabbrendű aláömlést keresztezi és az alsóbbrendű tüzet visszaerőlteti
elzártságába. Csak akkor lehet teljes világosságot elérni, ha a három tűz
az elme középső tüzének szabályozása révén találkozik és az egész test átfénylik;
a felülről jövő tűz: a Triád fénye, az alsóbb én tüze: a kundalini, – és az elme
tüze: a kozmikus mánász kell, hogy találkozzanak az oltáron. Egyesülésük
eredménye, hogy kiég minden, ami hátráltató és teljessé válik a felszabadulás.
c) Az alsóbbrendű testek a konkrét mentáltest képessége – a megkülönböztetés –
segítségével megtanulják, hogy elkülönítsék az illúziót a valóság lényegétől, a
valóságosat a nem valóságostól, önmagunkat a nem önmagunktól. Ez után következik
egy időszak, amelyen túl kell jutni, amikor a lélek figyelmét szükségszerűen
az alsóbbrendű énre és annak hordozóira összpontosítja, és amikor,
ennélfogva a triád rezgéseit, a törvényeket, amelyek a makrokozmikus fejlődést
szabályozzák, valamint az isteni számára rendelkezésre bocsájtott tüzet időlegesen
fel kell függeszteni. Ha az ember gyorsan meglátja az igazságot mindabban,
amivel kapcsolatba kerül, és automatikusan az igazságot, vagyis a valóságot
választja, akkor ezt követően mindjárt az örömteli cselekvés leckéjét tanulja
meg és a mennyei boldogság ösvénye nyílik meg előtte.